Till mina sponsorer och samarbetspartners!
Jag får börja med att be om ursäkt för att de har varit lite dåligt med racerapporter de senaste tiden. Det har hunnit rinna mycket vatten under broarna sedan den senaste rapporten.
Det har varit en hektisk höst med många deltävlingar i SM, SCCS och även Ränneslättsloppet.
Enduro SM
Säsongen började ju ganska tidigt i våras med en deltävling i Östhammar. Men sedan har det varit ett långt uppehåll under sommaren till de 4 sista deltävlingarna som skulle gå och avgöras på mindre än 6 veckor. Har under hela året jobbat hårt med att försöka hitta rätt känsla med den nya hojen i form av fjädringsombyggnad och även lite mod på chassi. Man har kliat sig i huvudet många timmar när man känner att något inte stämmer. Men under de sista deltävlingar så har jag gjort någon ändring till varje race.
Det började med en deltävling i Söderhamn. Hade riktigt tufft där och kunde inte alls göra mig själv rättvis och hängde inte med i de tempot som framförallt Joakim Grelsson hade. Men kämpa på och slutade på en 4e plats totalt och vinst i SM2. Helgen efter Söderhamn så var det dags för två dagars i Östersund. Visste med mig att de skulle bli svårt att hänga med hemma föraren Joakim Grelsson. Men gjorde mitt bästa genom denna helgen och slutade på 3a totalt och vinst i klassen båda dagarna. Men hade nu tappat greppet om ledningen i SEC då Grelsson har kört in 3 segrar i totalen. Jag ska vara ärligt med att säga att en total seger kändes lite långt bort inför de 2 sista deltävlingarna. Men jag jobbade på och lyckades hitta lite bättre känsla inför nästa sista deltävlingen i Uppsala som var 2 dagars tävling. Gick ut mycket bestämt och kunde direkt få en ledning i totalen och kände att känslan var bättre än Östersund. Vann första dagen totalt och självförtroendet började komma tillbaka. Dag2 var riktigt laddad igen för att åka ut och dra. Men när jag kommer in efter första provet så står tävlingsledningen vid mitt tält. De hade fått in en protest mot mig att jag tävlar på ett icke godkänt däck. Jag har haft hjälp av Michelin under många år och har kört på deras racing däck. Men just detta bakdäcket sticker ut lite mot de andra. Jag bad tävlingsledningen att återkomma i ärendet efter jag har kommit imål. Jag levererade under hela dagen förutom två vurpor som gjorde det lite extra spännande. Men lyckades även vinna dag 2 i Uppsala och Grelsson placerade sig på en 4eplats båda dagarna. Vilket gjorde att vi nu nästan var utjämnade i poängställningen inför finalen i Enköping. Men nu under dagen så har min Team chef fixat fram de material som behövdes för att jag skulle kunna försvara mig i ärendet kring att jag åkte på ett felaktigt däck. För i regelverket står de att ” Tävlande ska använda sig utav däck som ”NORMALT” ska finnas tillgängligt i handeln. Denna luddiga regeln öppnar ju upp för en sådan här protest som denna. Vi kunde lämna fram ett produktblad och tävlingsledningen fick prata med Michelin och jag vart friad från ärendet. Vilket var riktigt skönt då jag annars skulle blivit utesluten…
Men inför finalen i Enköping så skriver enduro sektionen om regeln. Från ”NORMALT” till ”SKA” finnas tillgängligt. vilket gör att de racing däcket jag kör på kan inte räknas som ett helt ok däck att tävla på i Sverige. Detta däck har alla märkningar och är godkänt men alla ska kunna få tag i däcken vi tävlar på. Men men nu var det bara att fokusera på uppgiften… att vinna! För nu så låg jag och Grelsson så pass tight i poängen så att den som var före den andra i sista deltävlingen skulle vinna totalt. Har efter Uppsala fortsatt testningen och nu har jag hittat ännu en förbättring i fjädringen inför Enköping. Kände mig stark och fokuserad på uppgiften och kunde gå ut och ta kommandot direkt. Efter ett varv så hade jag en ledning på drygt 30 sekunder. Kunde nu börja slappna av mer i körningen och och hitta ett gött flyt resterande av dagen. Utökade ledningen och kunde avslappnad köra sista provet med Guld glasögon och njuta av att jag nu har vunnit min 5e totalseger i Enduro SM! Kommer tillbaka till depån och möts av Champagne sprut och hela teamet!
SCCS
Långlopps serien SCCS är 5 deltävlingar och 3 av dem kördes innan sommaren och nu på hösten så avslutas de med 2st. Nu senast i Hofors kördes den 4e deltävlingen. Inför denna så hade jag ett klart övertag i serien då jag har vunnit de 3 föregående tävlingarna. Så kunde denna tävling i Hofors säkra min 3e raka titel i SCCS! Vilket gick galant, kom upp relativt fort i ledning och kunde stabilt köra imål med en vinst marginal på över 10minuter. Jag var även den ända som kom ut på ett 8e varv. Nu till helgen går sista deltävlingen upp i Bergby norr om Uppsala. Tror jag kommer att åka dit och tävla för att få bra träning inför Gotland Grand National.
Ränneslättsloppet
Förra helgen så var det dags för 2 deltävlingen av en svensk enduroklassiker, Ränneslättsloppet. Helgen innan så körde jag i Hofors så var redan iställd på långloppskörning. Började racet med en ganska usel start och fick börja med att köra om ett gäng förare och försöka jaga ikapp de avståndet som täten lyckats få. Efter ett varv så var jag 20 sekunder efter men efter 1/3del av andra varvet så var jag uppe i ledningen. Skönt då även armpumpen har börjat släppa och kunde köra mer avslappnat. Vi skulle köra 6st varv och varvet tog ca30min. Jag gick inför mitt tankstoppet på andra varvet med ca:45sek ledning. kom ut igen på nytt varv med 20 sekunder upp till de framför, men de hade inte gjort sitt tankstopp. Körde ikapp och om dem igen så hade nu en betryggande ledning… Men sedan fick jag ett meddelande på min pitboard där det stod att jag var tvungen att gå in för att tanka igen… Det visade sig att hojen hade dragit i sig drygt 5L bensin och min tank rymmer drygt 10L… Så för att vara på den säkra sidan så fick jag springa igenom och tanka igen för att klara de sista 2timmarna. Kunde efter detta bara kontrollera racet och vinna!
Sista gången för GGN på Tofta…
Nu är nästa stora tävling Gotland Grand National. Men bara för en vecka sedan så fick hela enduro Sverige reda på att militären sätter stop för GGN och deras tävling ute på Tofta skjutfält i framtiden. Tävlingen som har slagit alla deltagarrekord under de senaste åren och i år är inget undantag med 3300 anmälda till årets GGN så känns de häftigt men också lite sorligt att de är sista gången ute på den klassiska banan. Men detta gör mig mer motiverad till att verkligen göra mitt allt för att vinna GGN som firar 40år och nu för sista gången ute på Tofta. Jag förbereder mig förfullt nu för att komma så förbered jag bara kan vara! Så får vi hoppas på att jag har allt på min sida så kommer detta bli riktigt kul!
Nytt kapitel i livet
Under detta året så har även jag och min flickvän Alice haft och har något spännande att se framemot i December… Vi ska bli föräldrar!! Detta är något som är så stort som man inte kan greppa det… Men vi ser så mycket framemot de nya kapitlet i våra liv. Men nu ska vi ta och avluta enduro säsongen på topp så hoppas vi att jag hinner köra klart novemberkåsan innan den lille kommer…
Stort tack för ert stöd!
//Albin Elowson #1