Albin Elowson

VM Portugal & Italien

Till mina sponsorer och samarbetspartners.

Har nu kommit hem, landat och reflekterat efter säsongs starten i VM.

Jag tillsammans med min flickvän (Alice) flög ner till Portugal tidigt på tisdagen och Pappa (Bo) flög på Torsdagen. Vi landade i Porto där vi kunna ta några timmar och turista oss lite innan vi förflyttade oss till staden där tävlingen skulle gå Marco de Canaveses. På VM så får man börja gå proven på onsdagen. Efter lite research så verkade det som att två av proven skulle gå på samma ställe som föregående år. 4st prov bestod varvet av, då de även skulle använda fredagens ”supertest” som ett prov även under lördagen och söndagen.

Varvet började med ett cross prov som var ganska snabbt och kuperat knappt 7min långt. Dem hade även lagt till 3st rejäla uthopp/ drop som skulle bli lite spännande att hoppa utför.. Sedan en transport uppe på ett kalt berg med mycket sten innan man kom fram till Extrem provet. Detta var ett helt naturligt extremprov som gick på ett berg med mycket stora stenar och bergshällar, 2-3 min långt. Efter detta så var det en lång transport med blandat terräng med några tekniska och bökiga partier. Mitt på denna transport så var det en tanknings station utan service. Då några av de som tävlar skulle få svårt att komma hela varvet utan att tanka. Jag valde att tanka alla varv för säkerhetsskull. Efter detta så fortsatte transporten fram till Enduro provet. Helt nydraget prov (ca:11min) som dem hade klippt fram bland stora buskar, typiskt Portugal skulle jag vilja säga. Men detta var inte mycket till enduro i mina ögon… väldigt snabbt och öppet. Inte så tekniskt som jag tycker ett enduro prov ska vara. Men det är en konst att våga köra fort också! Nu återstod det en enklare transport in till staden för att köra de sista provet på varvet som var supertestet + en ny del som inte kördes under fredagskvällen. Men detta prov var som ett supertest brukar vara, uppbyggda hinder med sten, stockar, entreprenad däck och betongrör som. Detta tog drygt 2 min att köra och efter de in till service.

Prologen: Jag fick starta tidigt och det var givetvis lite spänt och nervöst. Men tog mig igenom utan några större misstag.

Dag1: Jag märkte fort att jag har varit ifrån VM ett par år, kände mig lite osäker på både mig och biken till en början med den farten som krävs under dessa prov. Men desto längre dagen gick så vart jag mer varm i kläderna och vågade trycka på mer i körningen. Men kom aldrig upp i den fart jag vet jag har i mig. 10a i klassen E2 och 22 totalt.

Dag2: Började betydligt bättre på de inledande varvet och var uppe runt 5-7 plats i klassen. Men på de 4e provet så gick jag i en vall lite sent och där var det en sten som gjorde att jag slog runt framlänges och förlorade lite tid där… Varv två på cross provet så gick de rätt ok igen. Sedan var det dags för extremen där jag hade satt en bra tid förra varvet. Hade bra feeling på vägen upp för berget men den allra sista knäppen så fick jag sladd innan men lyckades få upp biken men inte mig själv. Fick då lyfta upp biken nästan ovanför mitt huvud då den låg på en avsatts… Tog i så jag trodde jag skulle svimma. Kom iväg till slut men hade då tappat 30-40 sekunder och var ganska tömd. Jag kämpade på men kom aldrig riktigt in i feelingen igen… slutade på en 9 plats i klassen och 22 totalt.

Vi lämnade Portugal tidigt på måndagsmorgonen och var snart framme i Bergamo Italien. Från Bergamo så hade vi ca 1h 30min in i bergen till Edolo där tävligen ska gå. Vi kunde där med ta de lite lugnt under måndags eftermiddagen och även under tisdagen.

Tävlingen bestod av 3st prov. Började med en enklare transport upp i bergen för att komma fram till Enduro provet. Start och mål var på två olika ställen. Vi startade högst upp på ett berg för att sedan köra 85% utför. Ganska blandat prov med ny draget och i de klassiska italienska bergsfårorna, 8-9 min. Efter detta så var det bara några få minuters transport ner till cross provet. Detta prov gick blandat i lite skog men mestadels på två mindre gräs gärden som låg i en slänt. Ganska tekniskt prov med många kluriga kurvor som sedan skulle bli väldigt sönderkört… Detta tog ca: 4-5 min. Efter detta så var det dags service för att sedan åka ut den andra delen av varvet. Började med att bara köra transport uppför i 15min och sedan ta sig ner igen. Vilket blev ganska tufft för händer och även min armbåge som jag fortfarande känner av ibland. Kom fram till extremen som låg i en flodbädd där det forsade smältvatten i mitten, riktigt häftigt, ca: 2min.

Prolog: Denna gick större delar på samma bana som extremen. Tog mig igenom denna helt okej också men lite spänd och avvaktande.

Dag1: Var lite nervös inför enduro provet och kände mig osäker. Vågade inte släppa på utför och behålla rullet och hängde inte med… gjorde några ändringar på biken som vart till de bättre men kunde ändå inte hitta tryggheten och speeden. Cross provet var på morgonen lite halt men redan till varv två så hade de blivit spår. Hade även på detta prov svårt att få rätt timing och ta rätt beslut om spårval. Fick inte med mig några bra tider där heller… Men Extremen hade jag bättre feeling på och körde den bra under alla varv. Slutade 11 i klassen och 24 totalt.

Dag2: Började få till känslan lite bättre på enduron men tappar fortfarande för mycket tid… även crossen så försöker jag verkligen att trycka på i det sjukt uppkörda provet men något stämmer inte! Extremen går fortsatt bra men gör en vurpa på näst sista varvet strax innan mål vilket var synd då det skulle kunnat blivit en bra tid. Men kämpar på och ligger på en 8e plats och de är tight om sekunderna. Inför sista extremen så hade jag 2 sekunder på mina sida för att behålla 8e platsen. Trycker på bra och kommer igenom alla de svåra partierna. Men på detta provet så är det två st broar som vi ska köra över. Har aldrig varit något problem eller svårt att köra upp på broarna de tidigare 7 gångerna. Men när jag kommer och ska köra över den sista bron så slår det till rejält i styret och får kasst upp på bron… lyckas inte rädda upp situationen utan välter av bron som jag då märker inte hade några räcken! Inget jag hade iakttagit när jag har gått över dessa broar innan då det har suttit band och banderoller längsmed sidorna. Men allt går fort… jag och hojen ramlar ner i de strömmande vattnet, jag sugs ner under men kommer snabbt upp igen. Kollar mig om kring men ser ingen hoj utan den låg under vatten ytan. Får tag i framhjulet och lyckas dra upp den. Får hjälp av funktionärer att få ur biken ur vattnet. Vi försöker få igång den men den är fylld med vatten. Jag fattade direkt att mitt race var över men de är så surt när det bara är 30sekunder kvar på dagen… Många hjälps åt att få igång biken och tillslut hoppar den igång, och jag kan köra biken till mål.

Den tomhet och frustration som jag kände då har jag nog inte känt innan… efter att ha kämpat hela dagen och försökt hitta känslan för att sedan sluta såhär kändes sjukt jobbigt. Men nu har jag lämnat detta bakom mig och blickar framåt.

Sammanfattningsvis så har det varit två tuffa helger då jag känner att jag har inte kunnat köra mig själv rättvis. Men det har varit mycket anspänningar och en stark vilja att köra bra som har gjort att de har knutit sig istället.

Men har nu under tiden hemma hämtat upp mig metalt och även utvärderat och testat lite ny fjädring på biken som kommer kännas bättre.

Jag har iår valt att avstå de SM deltävlingar som ligger dumt till för att kunna lägga mer fokus på VM och nu den nya långlopps serien SCCS. Så till helgen är det dags för andra deltävlingen i Bergby norr om Uppsala. Efter de så kommer jag att åka båt på tisdag till Estland för den 3e deltävlingen av VM. För att sedan landa i Skövde och vårat hemma VM.

Nu laddar vi om!!

//Albin